کاربرد فرآورده های زنبور عسل در پزشکی


استفاده از محصولات زنبور عسل در پزشکی به خصوص عسل به هزاران سال پیش بر می­ گردد که در مصر باستان، یونان و چین از آن استفاده می شده است. در بسیاری از کتب مذهبی مانند ودا، انجیل و قرآن، برای عسل قدرت دارویی و خواص تغذیه ای ذکر شده است. خواص دارویی موم و بره موم از دیرباز مطرح بوده و ژل رویال و زهر زنبور عسل نیز در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

استفاده از محصولات زنبور عسل در پزشکی به خصوص عسل به هزاران سال پیش بر می­ گردد که در مصر باستان، یونان و چین از آن استفاده می­ شده است. در بسیاری از کتب مذهبی مانند ودا، انجیل و قرآن، برای عسل قدرت دارویی و خواص تغذیه ای ذکر شده است. خواص دارویی موم و بره موم از دیرباز مطرح بوده و ژل رویال و زهر زنبور عسل نیز در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. ترکیباتی مانند عسل، گرده و ژل رویال از نقطه نظر تأمین نیازهای غذایی نیز اهمیت ویژه ای دارند.

در ارتباط با استفاده از تولیدات زنبور عسل در پزشکی مدرن بایستی توجه داشت که قدرت درمانی فرآورده های زنبور عسل متنوع می باشد، فرآورده های زنبور عسل دارای خواصی هستند که مواد سنتتیک ندارند و برخلاف مواد سنتتیک دارای اثرات جانبی نمی بباشند. امروزه با افزایش سطح دانش عمومی استفاده از فرآورده های زنبور عسل افزایش خواهد یافت.

نتایج مطالعات گسترده در ارتباط با استفاده از تولیدات زنبور عسل بیانگر پتانسیل بالای فرآورده های زنبور عسل در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها می باشد.بنابراین چنانچه استفاده از فرآورده های زنبور عسل در جوامع انسانی توسعه یابد، با توجه به تأثیر ترکیبات موجود در این فرآورده ها بر روی متابولیسم، باعث حفظ سلامتی انسانها خواهد شد.

با توجه به اینکه محصولات زنبور عسل از نقطه نظر منشأ تولید (گیاهان)، کیفیت عمل آوری و نگهداری دارای تنوع بالایی بوده و از آنجایی که به عنوان مواد غذایی-دارویی اهمیت زیادی دارند، لازم است علی رغم ترویج مصرف به کیفیت محصول نیز توجه ویژه ای شود همچنین با توجه به حجم فعالیت های پرورش زنبور عسل در کشور چنانچه تمهیداتی (آموزشی - ترویجی) در جهت تولید فرآورده های مختلف زنبور عسل انجام گیرد باعث افزایش درآمد زنبورداران خواهد شد ضمناً ترویج و کاربردی کردن استفاده از این فرآورده ها در صنایع داروسازی و آرایشی-بهداشتی نیز به این امر کمک خواهد کرد.مطالعه حاضر در سال 1393 در مجله علوم و فنون صنعت زنبورداری به چاپ رسیده است.

برای مشاهده کامل مقاله اینجا کلیک کنید